Entrevista a Don L. Nilsen | USA

Pepe Pelayo
Creador y estudioso de la teoría y la aplicación del humor.
Don L. Nilsen

Article in English

"El humor no tiene límites en cuanto al tema"

Tengo el inmenso honor de dialogar con el Gran Maestro del Humor, el estadounidense Don L. F. Nilsen (1934), fundador de la Sociedad Internacional de Estudios del Humor y por muchos años su Secretario Ejecutivo. Desde que me inicié en el estudio del humor, en el año 1998, conocí su labor y lo admiré. Por esa razón, verlo ahora aquí compartiendo con él esta conversación, es muy significativo para mí.

También es profesor de Lingüística en el Emeritus College de la Universidad Estatal de Arizona. Junto a su esposa Alleen Nilsen fue también copresidente de la American Name Society.

Ha obtenido The Doug Fletcher Lifetime Achievement Award, por su contribución significativa a la comprensión y aplicación del humor y/o la risa a lo largo de toda su carrera.

Por último, debo añadir que nos prestigia al ser colaborador estable de nuestro sitio humorsapiens.com

Pero entremos ya materia…

PP: ¿Cuándo y cómo se interesó en el estudio del humor por primera vez? ¿Fue cuando comenzó a especializarse en Lingüística?

DONRecibí mi doctorado. en Lingüística Teórica de la Universidad de Michigan, después de lo cual enseñé francés e inglés como lengua extranjera. Pero era aburrido tanto para mí como para los estudiantes, así que me interesé por el humor lingüístico y el juego lingüístico. Y eso me interesó por la ironía, la metáfora, la paradoja, la parodia, el sarcasmo y la sátira.

PP: Yo también encuentro fascinante ese mundo. ¿Y cómo surgió su alianza en el humor con su esposa Alleen?

DONMi esposa, Allenen, recibió su doctorado. en Literatura Adolescente en la Universidad de Iowa, por lo que me interesó en varios autores de libros de literatura para adultos jóvenes. Mis libros favoritos son los libros de Harry Potter de J. K. Rowling, pero también me encantan los libros de C. S. Lewis y los libros de J. R. R. Tolkien, todos los cuales están llenos de metáforas, símbolos, ironías y paradojas.

PP: De los mencionados, yo soy fanático a Tolkien. ¿Pero qué lo hizo fundar la Sociedad Internacional de Estudios del Humor? ¿Cómo fue el trabajo en todo ese tiempo de Secretario Ejecutivo? ¿Cuál fue su mayor logro?

DONAllenen y yo presidimos seis conferencias nacionales de humor en la Universidad Estatal de Arizona, y cada una de estas conferencias se volvió más internacional que la anterior. Nuestra última conferencia fue muy internacional y tuvimos representantes de Pravda y Krokodile de Rossia, y de Gabrovo, la “Casa del Humor y la Sátira” de Bulgaria. También tuvimos un representante de The New Yorker, The Detroit News y el Wall Street Journal.

PP: Comencemos a teorizar, ¿qué es para usted el humor?

DON: Para mí, el humor resulta de seguir o hacer alarde de las “Reglas del humor humano”: A. Nunca apunte a algo que una persona no pueda cambiar (género, etnia, etc.), B. Apunte a las fortalezas de una persona, no a sus debilidades. . C. Cuando aborde algo que sea trágico o vergonzoso, asegúrese de que haya ocurrido suficiente tiempo, espacio y distanciamiento psicológico. D. Apunte a su propio grupo étnico, religión, género, etc.

PP: Sin dudas, se refiere al humor como burla y son "reglas" para no hacer humor que ofenda, irrespete. Como usted sabe, muchos aseguran que todo el humor es burla, ¿está de acuerdo con eso?

DONAlgo de humor es burla; otro humor no es burla. Toda parodia es burla o mimetismo. Sin embargo, una persona no va a imitar ni parodiar otra obra, a menos que valga la pena parodiar esa obra, como “Bells”, “The Raven” o “Anabelle Lee” de Edgar Allen Poe.

PP: Y dígame, ¿es lo mismo cómico que humorístico?

DON: Para mí, "humor" es el paraguas que incluye "comedia", etc. La palabra "humor" proviene de una época en la que se pensaba que las personas tenían una proporción incorrecta de humores en el cuerpo, lo que las hacía "sanguíneas, billosas". , flemático, etc.). Esto da como resultado una “Comedia de humores” en la que un personaje muestra demasiado humor particular; Las obras de Moliere son todas ejemplos de comedias de humor. Las comedias de modales, por otro lado, se dirigen a las personas que se encuentran más arriba en la cadena de mando. “El barbero de Sevilla” y “Las bodas de Fígaro” son comedias costumbristas. Debido a que la monarquía británica es tan jerárquica, a menudo se convierte en el objetivo de varias obras de “Comedia de modales”.

PP: Sí, pero el problema es que se ha usado la palabra humor para tres significados distintos. A: Como ejercicio del sentido del humor. B. Como estado de ánimo (el humor en el cuerpo, como pensaron los griegos, que usted menciona. C. El humor como género artístico). Pienso que de ahí surgen las confusiones a la hora de definir el humor. Pero continuemos. ¿Cuál es la definición de chiste? ¿Para usted, existe solo el chiste literario, oral o gráfico?

DON: Victor Raskin usó “Gramática modelo de guión” para definir un chiste. El concepto de “Gramática modelo de guión” es que es posible que la gramática del humor se base en algo más largo que una oración. Puede basarse en un guión: el de una obra de teatro, el de una película o el de una broma. En el caso del guión de broma, hay tres partes: 1. La preparación, 2. El chiste y 3. La epifanía. Durante la preparación, el oyente recibe pistas falsas para hacerle pensar que el tema es mundano y poco interesante. La configuración está cargada en la dirección de lo mundano, pero todo en la configuración es ambiguo. Pero luego viene el Punch Line, que está cargado semánticamente en la otra dirección: en la dirección de lo dramático y escatológico. En este punto, el oyente se da cuenta de que todo en el Set-Up respalda esta lectura dramática o escatológica. ¡Ah, ja!

PP: Me gusta definir el chiste como una forma del humor breve, con unicidad y con la mayor economía de recursos, creado con la intención de hacer reír o sonreír, claro. Por eso que para mí el chiste puede ser oral, escrito, gráfico, musical, actoral, escénico, audiovisual, danzario, etc. Para mí puede ser una breve historia, o un silencio, un gesto, una nota musical desafinada, un juego de palabras, etc. Pero sabemos que hay muchas opiniones diferentes y muchas teorías. Y para usted, la ironía, la sátira, la parodia, el sarcasmo, ¿son formas pertenecientes al universo del humor o son conceptos independientes al humor?

DON: Hay dos clases de eruditos: los que amontonan y los que dividen. Si eres un Lumper, entonces considerarías que la ironía, la sátira, la parodia y el sarcasmo son diferentes tipos de humor. Si eres un Splitter, entonces considerarías que cada uno de estos temas es diferente del humor. Podemos obtener ideas de ambos tipos de eruditos: los Lumpers y los Splitters.

PP: Me satisface más la posición de Lumper. Para mí, todas esas formas pertenecen al universo del humor. Ahora, ¿cree usted que el humor en las diferentes manifestaciones artísticas está pasando por un mal momento con tantos gobiernos autoritarios, tanta censura por intereses económicos y tanta “represión” de los políticamente correcto?

DON: En este momento el mundo político, el mundo religioso y el mundo social son muy tribales. Ser tribal está bien en los deportes, pero no tanto en la política, la religión y la sociedad. Tener sentido del humor (y sentido de la ironía, sentido de la parodia, etc.) obliga a una persona a ver un tema desde más de una perspectiva, porque el humorista tiene una audiencia con la que debe conectarse. Ésta es una de las razones por las que el humor es tan importante, especialmente en estos momentos.

PP: Muy probable que tenga razón y la "decadencia" a que me refería sea producto de que la polarización ha llegado a extremos. "tribales". Yo me inclino a añadir que se ha deteriorado la educación y la cultura. Aunque podrÍa ser semejante a !¿quién primero: el huevo o la gallina?". Y vayamos a una pregunta de estos tiempos difíciles: ¿cuáles son los límites del (si es que existieran)?

DON: El humor no tiene límites en cuanto al tema. He aquí un chiste sobre el holocausto: un gran profeta predijo que Hitler moriría en un día muy importante. Hitler quedó intrigado y le preguntó al profeta en qué día moriría. El profeta respondió: "Cualquier día en que mueras será un día muy importante".

PP: Para ir cerrando, ¿le podría decir algunas palabras a los lectores de Humor Sapiens?

DON: Para concluir, me gustaría citar a Luke Skywalker de Star Wars: “¡Que la farsa te acompañe!

PP: Estimado Don, ha sido un honor y un placer conversar con usted. Espero que no la haya pasado mal. Le deseo. Mucha salud y el mayor de los éxitos en la vida y en su carrera.

 

(Este texto ha sido traducido al español por Google Translate)

 

Imagen
Nilsen.jpeg

Aleen y Don Nilsen

 

 

 

Interview with Don L. Nilsen

By Pepe Pelayo

 

"Humor has no limits when it comes to subject matter"

I have the immense honor of speaking with the Great Master of Humor, the American Don L. F. Nilsen (1934), founder of the International Society of Humor Studies and for many years its Executive Secretary. Since he started me in the study of humor, in 1998, I learned about his work and admired him. For that reason, seeing him here now sharing this conversation with him is very meaningful to me.

He is also a Professor of Linguistics at Emeritus College at Arizona State University. Along with his wife Alleen Nilsen he was also co-president of the American Name Society.

He has earned The Doug Fletcher Lifetime Achievement Award for his significant contribution to the understanding and application of humor and/or laughter throughout his career.

Finally, I must add that we are honored by being a stable collaborator of our site humorsapiens.com

But let's get into the matter...

 

PP: When and how did you first become interested in the study of humor? Was it when you started specializing in Linguistics?

DON: I received my Ph.D. in Theoretical Linguistics from the University of Michigan, after which I taught French and English as a Foreign Language.  But it was boring to both me and to the students, so I got interested in linguistic humor and language play.  And that got me interested in Irony, Metaphor, Paradox, Parody, Sarcasm, and Satire.

PP: I also find that world fascinating. And how did your alliance in humor with your wife Alleen come about?

DON: My wife, Alleen, received her Ph.D. in Adolescent Literature at the University of Iowa, so she got me interested in various authors of young-adult-literature books.  My favorite books are the Harry Potter books by J. K. Rowling, but also love the C. S. Lewis books and the J. R. R. Tolkien books, all of which are filled with metaphors, symbols, ironies, and paradoxes.

PP: Of those mentioned, I am a Tolkien fan. But what made you found the International Society for Humor Studies? How was the work during all that time as Executive Secretary? What was your greatest achievement?

DON: Alleen and I chaired six national humor conferences at Arizona State University, and each of these conferences became more international that the one before it.  Our last conference was very international, and we had representatives from Rossia’s Pravda, and Krokodile, and from Gabrovo, Bulgaria’s “House of Humor and Satire.”  We also had a representative from The New Yorker, The Detroit News, and the Wall Street Journal.

PPLet's start theorizing, what is humor for you?

DON: For me, humor results from either following or flaunting the “Humane Humor Rules”:  A. Never target something that a person can’t change (gender, ethnicity, etc.), B. Target a person’s strengths, not their weaknesses. C. When targeting something that is tragic or embarrasing, besure that enough time, space, and psychological distancing has happened. D. Target your own ethnic group, religion, gender, etc.

PP: Without a doubt, humor is referred to as mockery and they are "rules" to not make humor that offends or disrespects. As you know, many claim that all humor is mockery, do you agree with that?

DON: Some humor is mockery; other humor is not mockery.  All parody is mockery, or mimicry.  However, a person is not going to mimic or parody another work, unless that work is worth parodying, like Edgar Allen Poe’s “Bells,” “The Raven,” or “Anabelle Lee.”

PP: And tell me, is comical the same as humorous?

DON: To me, “humor” is the umbrella that includes “comedy,” etc.  The word “humor” comes from a time when people were thought to have the wrong proportion of humors in the body, which made them “sanguine, billious, phlegmatic, etc.).  This results in “Comedy of Humours” in which a character is displaying too much of a particular humor; Moliere’s plays are all examples of Comediwes of Humour.  Comedies of Manners, on the other hand target the people higher in the chain of command.  “The Barber of Seville,” and “The Marriage of Figaro” are Comedies of Manners.  Because the British Monarchy is so hierarchical, it often becomes the target in various “Comedy of Manners” plays.

PP: Yes, but the problem is that the word humor has been used for three different meanings. A: As an exercise in sense of humor. B. As a state of mind (humor in the body, as the Greeks thought, which you mention. C. Humor as an artistic genre). I think that's where the confusion arises when it comes to defining humor. But let's continue. What is the definition of a joke? For you, is there only the literary, oral or graphic joke?

DON: Victor Raskin used “Script-Model Grammar” to define a joke.  The concept of “Script Model Grammar” is that it is possible for the grammar of humor to based on something longer than a sentence.  It can be based on a script—a play script, or a movie script, or a joke script.  In the case of the joke script, there are three parts: 1. The Set Up, 2. The Punch Line, and 3. The Epiphany.  During the set up the listener is given false clues to make that person think that the subject in mundane and unintersting.  The Set-Up is loaded in the direction of the mundane, but everything in the set-up is ambiguous.  But then comes the Punch Line which is semantically loaded in the other direction—in the direction of the dramatic and scatalogical.  At this point, the listener realizes that everything in the Set-Up supports this dramatic or scatalogical reading.  Ah Ha!

PP: I like to define the joke as a form of brief humor, with uniqueness and with the greatest economy of resources, created with the intention of making people laugh or smile, of course. That is why for me the joke can be oral, written, graphic, musical, acting, scenic, audiovisual, dance, etc. For me it can be a short story, or a silence, a gesture, an out of tune musical note, a play on words, etc. But we know that there are many different opinions and many theories. And for you, irony, satire, parody, sarcasm, are they forms belonging to the universe of humor or are they concepts independent of humor?

 

DON: There are two kinds of scholars: Lumpers, and Splitters.  If you are a Lumper, then you would consider Irony, Satire, Parody, and Sarcasm all to be different types of humor.  If you’re a Splitter, then would consider each of these subjects to be different from humor.  We can get insights from both kinds of scholars—the Lumpers and the Splitters.

PP: I am more satisfied with Lumper's position. For me, all these forms belong to the universe of humor. Now, do you think that humor in the different artistic manifestations is going through a bad time with so many authoritarian governments, so much censorship for economic interests and so much “repression” of the politically correct?

DON: Right now the Political World, the Religious World, and the Social World is very tribal.  Being tribal is fine in sports, but not so good in politics, religion and society.  Having a sense of humor (and a sense of irony, a sense of parody, etc.) forces a person so see an issue from more than one perspective, because the humorist has an audience that he or she must connect with.  This is one of the reasons that humor is so important—especially right now.

PP: It is very likely that he is right and the "decadence" to which I referred is a product of the fact that polarization has reached extremes. "tribals." I am inclined to add that education and culture have deteriorated. Although it could be similar to "who comes first: the chicken or the egg?" And let's go to a question of these difficult times: what are the limits of the (if they exist)?

DON: Humor has no limits in terms of the subject.  Here is a holocaust joke:  A great prophet predicted that Hitler would die on a very important day.  Hitler was intrigued and asked the prophet which day he would die on.  The prophet responded, “Any day you die will be a very important day.”

PP: Finally, could you say a few words to the readers of Humor Sapiens?

DON: In conclusion, I would like to quote Luke Skywalker from Star Wars:  “May the farce be with you!

PP: Dear Don. It has been an honor and a pleasure to speak with you. I hope you didn't have a bad time. I wish you. Good health and the greatest success in life and in your career.