Son tantos los humoristas españoles que invitamos a conversar en este espacio, que quizás tenga problemillas con los colegas de otros países. Pero es que los de la “madre patria” se destacan mucho a nivel internacional. Es el caso del caricaturista Manuel Arriaga (Ciudad Real, 1954, residente en Murcia). Para muestra un botón: recién acaba de ganar el IX Primer Premio de Humor Gráfico Lorenzo Goñi.
Diré también que sus obras se encuentran en exposiciones permanentes en el Museo Humor Gráfico de Fene (A Coruña), Museo de Humor Gráfico de El Toboso (Toledo); Museo de Humor Gráfico Quevedo, en Villanueva de los Infantes (C. Real) , y Museo de Humor Gráfico “Fernando García Garreta” de Beas de Segura (Jaén). También diré que ha publicado en medios como Jara y Sedal o Caza y Safaris; y que ha ganado diferentes premios y distinciones, como el primer premio de Humor Gráfico de Elda, la Mención de Honor en el International Cartoon, the Art of Resistance de Holanda, la mención de honor del International Don Quichotte Cartoon Contest, el Gran Premio El Mensajero de la Paz del 20th International Salon of Antiwar Cartoon Contest, Kragujevac 2019, Serbia, y el segundo premio Historieta de la XXII Bienal Internacional de Humor Gráfico de Cuba 2021, entre muchos otros. Y por último señalaré que ha participado en exposiciones en Madrid, Toulouse, París, Roma, Nueva York, Belgrado, Dresde, Polonia y Berlín.
Con ese aval sobre la mesa, paso a nuestro relajado vis a vis…
PP: Estimado Manuel, es un honor tenerte aquí compartiendo conmigo. Espero que la pases bien y no sufras con mis preguntas. Pero si sucede, discúlpame. A propósito, ¿te gustan que te hagan entrevistas?
ARRIAGA: No me desagrada ser entrevistado, al contrario, me halaga el interés del entrevistador por mostrar mi trabajo. Así que, amigo Pepe, te estoy muy agradecido de que me hayas dado la oportunidad de que los lectores me conozcan un poco más.
PP: Antes de entrar de lleno en materia, ¿cómo encontraste la presentación que te hice? ¿Me faltó algo? ¿Cómo te presentarías tú ante nuestros seguidores de Humor Sapiens que quizás no te conozcan, sobre todo los que viven “en este lado del charco?
ARRIAGA: Hola a todos. Os diré que soy un humorista gráfico español. He publicado mis dibujos en revistas de diferente temática en España: caza, seguridad, de mujer, de hípica, fotografía…, también he colaborado de forma esporádica en diarios regionales de Murcia (España), donde resido, así como en la ilustración de algún libro, con otros colegas. No me dedico profesionalmente al humor gráfico, pero es mi hobby favorito y mi gran pasión. Actualmente publico mis viñetas con frecuencia en el diario on line Mundiario. También me dedico, sobre todo, a participar en concursos internacionales de humor gráfico, y he recibido premios en España, Cuba, Brasil, Rumanía, Portugal, Belgrado, Alemania, India, Italia…En fin, sin yo imaginarlo, el humor gráfico me ha dado muchas satisfacciones, así que espero seguir en la brecha dando guerra con el lápiz.
PP: Ojalá por muchísimos años, amigo. Pero ahora sí viene el bombardeo de preguntas. ¿Cómo te iniciaste en la caricatura? ¿Tienes referentes familiares en el dibujo, en las artes visuales, en el humor?
ARRIAGA: No tengo antecedentes familiares en este tema, aunque dicen que una de mis abuelas dibujaba muy bien. Eso sí, en mi familia hay mucha gente con un gran sentido del humor.
Empecé con la afición de pintar monos desde pequeño. Tendría unos 6 años, cuando un día mi padre me trajo unos tebeos, (como se dice por aquí a los cómics) de una personaje que se llamaba “El Cosaco Verde”, que no era de humor, pero me encantó, y desde entonces no he dejado de dibujar. En la escuela siempre me castigaban porque no hacía otra cosa que divertir a los compañeros con mis monigotes. Pero yo seguí empecinado en dibujar, llegando a ganar algún concurso juvenil de humor gráfico que se convocaba por los años 60-70 en una revista que se llamaba Teleclub. Eso me animaba mucho más.
En los años 80, un compañero de trabajo me aconsejó enviar mis dibujos a alguna revista, y tuve suerte porque en poco tiempo comencé a colaborar con una decena de publicaciones de todo tipo: De caza, hípica, femeninas, de fotografía, seguridad, etc.., que me han durado hasta hace pocos años. Con la crisis del papel, me quedé sin trabajo. No fui el único, ya que algunos de los principales diarios y revistas del país, prescindieron de sus caricaturistas. También tuve colaboraciones esporádicas en un par de diarios de Murcia, así como en la ilustración de algún libro con otros dibujantes.
En la actualidad mi actividad se centra en participar con frecuencia en concursos de humor internacional, y aunque la cosa está muy reñida con la competencia (hay mucho genio en este mundo de la caricatura), de vez en cuando me dan alguna alegría. Y realmente me siento muy sorprendido y por supuesto muy feliz de que, un hobby fascinante como es para mí el humor gráfico, me haya dado tantas satisfacciones.
PP: ¡Y las que te faltan, amigo! Manuel, sabemos que haces humor editorial y también humor blanco, entonces, ¿cuál de ellos te gusta crear más? ¿Cuál de las dos modalidades te parece más importante y necesaria y por qué?
ARRIAGA: Me gustan los dos. En las revistas en las que he colaborado muchos años, que han sido de todo tipo, siempre he practicado este humor: el chiste, la historieta divertida… que hacen sonreír o reír a la gente, este tipo de humor me encanta. El humor editorial, el humor crítico también me gusta bastante, pero lo considero más importante porque es innegable que tiene una gran función social. En este mundo inmundo en el que vivimos (por otro lado maravilloso), el humorista gráfico se ha convertido en una especie de Quijote que, lápiz afilado en ristre, siempre anda dispuesto a “desfacer entuertos”, atacando las injusticias y poniendo en la picota los desmanes que nos abruman.
Los dos tipos me gustan por igual, pero suelo cambiar de estilo al dibujar uno u otro. En el humor blanco hago la figura más redondeada, más cómica, es un chiste sin complicaciones, por el contrario, en la viñeta crítica, las caras son más afiladas, más “serias”, la línea es más dura, en consonancia con el tema mordaz que estás tratando.
PP: Estoy de acuerdo, Maestro. Aunque, claro, como el humor que hago es el llamado “blanco”, lo defiendo mucho. ¿Sabes? En mi opinión, Todo depende de a qué le llamamos “blanco”, porque para mí se puede hacer ese humor y hacer pensar también. Incluso, creo que es más difícil de hacer, Por supuesto, todo va a depender del talento de cada creador. Yo envidio a los grandes humoristas editoriales. Por eso, en el fondo mejor no hace falta comparar esas modalidades, ¿no es cierto? Conclusión, me alegra que te guste hacer ambos. Y paso a otro punto: ¿disfrutas más crear caricaturas sin textos o usando palabras? ¿Por qué?
ARRIAGA: La viñeta sin palabras es, por supuesto, mucho más asequible a todo el mundo, sin trabas de idioma, más “internacional”, y que, lógicamente, se ha generalizado en todos los concursos.
Naturalmente, un dibujo sin texto hay que trabajarlo más, debe ser lo suficientemente expresivo para que no quede duda del mensaje. En España, aún quedan concursos donde puedes enviar tus caricaturas con un texto o bocadillo, si lo prefieres, y a mí me sigue gustando bastante usar los bocadillos.
PP: En lo personal, prefiero sin palabras. Pero estoy convencido de que se puede hacer humor de calidad con y sin textos. Lo demuestran los grandes humoristas de todas las épocas que lo han hecho. A propósito, ¿cuáles son los colegas españoles -vivos o fallecidos, que más admiras? ¿Y extranjeros? ¿Por qué? ¿Crees que tengas influencias de ellos?
ARRIAGA: De los españoles, siempre he admirado mucho a Antonio Mingote, era un dibujante extraordinario, con un estilo y una técnica fabulosa. De los dibujantes de historietas de siempre, Manuel Vázquez, con un humor y unos dibujos geniales, Ibáñez, sobre todo en su primera época; Schmitz, Gosset y tantos otros genios. El Roto, sobre todo de su época cuando firmaba Ops, Chumy Chumez, Forges, Antonio Madrigal, cuyo humor es verdaderamente insuperable, y muchos más.
De los extranjeros me gustan mucho Mordillo, al que considero el rey del humor blanco; Matt; Angel Boligán; Constantin Pavel, con un estilo clásico que me encanta; Ronald Searle, de los buenos de antes; Hoppmann, Uderzo, O Sekoer… y muchos otros.
No me siento especialmente influido por nadie, pero sí que me gusta aprender de todos los maestros.
PP: Aunque también a veces uno tiene influencias de alguno y no nos damos cuenta. Me ha pasado, sobre todo cuando he hecho humor literario y humor escénico. Y por estar conversando, quería decirte que de los que mencionaste, soy fanático de Chumy Chumez, Boligán, Uderzo y O Sekoer. Me encantan. Y déjame preguntarte, por tener formación autodidacta, ¿crees que el humorista nace o se hace? ¿Por qué?
ARRIAGA: Creo que el humorista nace ya con esa condición. Tienes sentido del humor desde el chupete y luego lo desarrollas a medida que creces. En mi caso, ya te cuento, desde que era un chaval, ya cogía el lápiz e intentaba imitar los dibujos de Francisco Ibáñez o de Vázquez, o simplemente dibujaba mis caricaturas. Desde el principio, ya tienes esa tendencia, luego la desarrollas o no, pero no creo que el humorista surja de un día para otro.
PP: Es para pensar. Porque en escena, por ejemplo, conozco a alguien que no tuvo estudios de teatro ni de actuación y solo entrar al escenario, sin hacer nada, la gente reía a carcajadas. Claro, pienso que si no se esfuerza en aprender el lenguaje teatral o actoral, un día llegará a aburrir, porque el público se cansa de no ver algo nuevo. Entonces, en esos casos el humorista nace, pero si no se desarrolla tanto en su campo, en lo cultural, etc., llegará temprano al techo de su carrera. Pero por otro lado, ¿qué pasaría con uno que no nació con esa vis cómica, pero es aplicado y estudia, se prepara, se esfuerza, practica mucho? ¿No podría ser un buen humorista? Yo creo que sí. Ahora, hay que ver quién llega a la excelencia en el género. ¿El que nació y no se desarrolló? ¿El que no nació y se formó? ¿O el que nació y se superó? Creo que este último tiene todas las de ganar, ¿no es cierto? Pero dije que había que pensarlo, porque quizás en el humor gráfico es distinto, ya que puede nacer con sentido del humor, pero si no desarrolla y domina el lenguaje de las artes visuales, si no dibuja bien, no creo que llegue muy lejos. En fin, se me fue la mano escribiendo y olvidé que esto es un vis a vis. Discúlpame, pero me apasiona estos temas. Entonces para relajarnos un poco, ¿puedes contarnos una anécdota cómica, curiosa o ingeniosa que hayas vivido en tu carrera como caricaturista?
ARRIAGA: En una ocasión, cuando dibujaba en varias publicaciones a la vez, envié por equivocación una viñeta erótica a una de ellas, cuando nada tenía que ver con el tema. El redactor me contestó: “Oye, este chiste es cachondísimo, pero dime dónde coño coloco yo esta viñeta?” Luego pude enterarme que la tuvieron un año expuesta en la redacción.
PP: Ja, ja. Menos mal que no lo enviaste a una revista religiosa, por ejemplo. Y sobre eso, ¿existen temas con los que no harías humor? ¿Cuáles serían?
ARRIAGA: Nunca haría, por ejemplo, una viñeta ofendiendo con escarnio a cualquier creencia religiosa, lo que no quiere decir que no haya que darle puya a determinados comportamientos personales de ciertos individuos, como es el caso de los actos abominables de algunos, bastantes miembros de la iglesia católica y otros, pero no por eso vamos a demonizar a toda la iglesia. Sobre este tema puedes hacer humor, claro que sí, pero sin ofender gravemente la fe de nadie. Hablo de la religión como podía referirme a otras cuestiones. Creo que la libertad de expresión, algo tan imprescindible y necesario, como todo, tiene límites.
PP: Sí, pero son límites que nos imponemos nosotros mismos. Yo tampoco puedo hacer humor para ofender, irrespetar, agredir y menos humillar a alguien. En fin, ese es un temazo a debatir en otro espacio con más tiempo. Pero, ¿te autocensuras mucho? ¿Te han censurado alguna vez? ¿Qué opinas de ese “entusiasmo intenso” de algunos por reprimir y hasta eliminar lo que entienden como políticamente incorrecto tan de moda?
ARRIAGA: No me suelo cortar a la hora hacer viñetas un poco cáusticas, pero tampoco me complico mucho, por eso no he tenido problemas hasta ahora. Hoy, criticar a un determinado sector político, miembros de gobiernos o de otra índole, etc.., te supone la estigmatización inmediata por parte de grupos sectarios afines. No es mi caso, pero me consta que si publicas algo “inconveniente” en redes sociales, vienen los insultos y amenazas, lo que te hace pensártelo dos veces antes de publicar algo. Malos tiempos para la lírica.
PP: Exacto. Aunque aprendí que mejor no preocuparse de lo que aparece en las cloacas de las redes sociales. Y ahora dime, ¿cómo ves el presente y el futuro del humorista gráfico? Te lo pregunto porque se siguen cerrando espacios para publicar y muchos solo pueden hacerlo en Internet, ¿esa es la solución?
ARRIAGA: Ya no quedan revistas ni diarios donde publicar, y menos revistas de humor. El horizonte lo veo algo nublado. En Internet tampoco hay mucha perspectiva en cuanto a revistas y demás, porque todo es gratis. Las redes sociales sí que pueden ser un buen escaparate para el humorista gráfico, ya que te dan la oportunidad de dar a conocer tu obra a todo el mundo. Supongo que es el futuro y nos iremos adaptando. Menos mal que nos quedan los concursos de humor. Y como somos humoristas, si hay humor, hay esperanza.
PP: Claro que hay esperanzas. Mi problema es que no sé cuánto durará estos feos tiempos. Y cambio de tema: ¿hay algo dentro del humor que no hayas hecho y te gustaría hacer en algún momento?
ARRIAGA: Me gustaría publicar algún libro, alguna recopilación de los que he venido haciendo todo este tiempo. He recibido varias propuestas en este sentido, pero al final, entre pitos y flautas, no he terminado de decidirme.
PP: Lindo proyecto. Y sé que lo cumplirás, Maestro, ¿Se te ocurre alguna pregunta que te gustaría que te hubieses hecho y no la hice? Si es así, ¿la puedes responder ahora?
ARRIAGA: No se me ocurre ninguna pregunta, pero sí una sugerencia desde aquí, por si alguien “interesado” lee esta entrevista:¿ Cuándo un homenaje o un monumento a todos nuestros grandes dibujantes de humor gráfico?, y no solo de humor gráfico, también a nuestros grandísimos dibujantes y guionistas de personajes de los tebeos “serios”:Boixcar (Hazañas Bélicas), Francisco Costa (el Cosaco Verde), Vañó (Roberto Alcázar y Pedrín), Ambrós (El capitán Trueno, Gago (el guerrero del antifaz), el gran Víctor Mora, guionista de tantos personajes, y tantos y tantos otros.
No se merecía Francisco Ibáñez, recientemente fallecido, un Premio Princesa de Asturias de las Artes, por toda una vida dedicada a alegrar la de los demás? Ahí queda la pregunta y el deseo de muchísima gente.
PP: Buenísima propuesta. Es que es algo injusto. De humor gráfico lo más parecido a lo que propones es los homenajes que se han construido al personaje Mafalda de Quino y algunos otros pocos, pero no a sus creadores. Sin embargo, a humoristas escénicos y literarios como Mark Twain, el payaso Popov, Chaplin, Chiquito de la Calzada, etc., sí. Esperemos que pronto se haga justicia y tu sugerencia se lleve a la práctica. Y para cerrar, querido Manuel, ¿puedes decirles unas palabras a nuestros seguidores de Humor Sapiens?
ARRIAGA: Un saludo cordial a todos los seguidores de Humor Sapiens y muchas gracias por vuestra atención al leer esta entrevista. Espero que ahora me conozcáis un poquito más.
A ti Pepe, te reitero mi agradecimiento por esta oportunidad de darme a conocer. Que sigas incansable con tu gran labor en pro del maravilloso mundo del humor gráfico.
PP: Estimado, ha sido un placerazo conversar contigo. Mil millones de gracias por aceptar la entrevista y dedicarnos tu tiempo, atención y energía. Te deseo mucha salud y que continúen tus éxitos.
ARRIAGA: Muchas gracias, maestro y usted que lo vea. Un gran abrazo.
Interview with Manuel Arriaga
By Pepe Pelayo
Freedom of expression, something so essential and necessary, like everything, has limits
There are so many Spanish comedians that we invite to “dialocate” in this space, that you may have problems with colleagues from other countries. But those from the “mother country” stand out a lot internationally.
This is the case of the caricaturist Manuel Arriaga (Ciudad Real, 1954, resident in Murcia).
Just to give some information I will mention that his works are in permanent exhibitions at the Graphic Humor Museum of Fene (A Coruña), El Toboso Graphic Humor Museum (Toledo); Quevedo Graphic Humor Museum, in Villanueva de los Infantes (C. Real), and “Fernando García Garreta” Graphic Humor Museum in Beas de Segura (Jaén). I will also say that he has published in media such as Jara y Sedal or Caza y Safaris; and has won different awards and distinctions, such as the first prize for Graphic Humor at Elda, the Honorable Mention at the Internatinal Cartoon, the Art of Resistance in Holland, the honorable mention at the International Don Quichotte Cartoon Contest, the Grand Prize El Messenger of Peace of the 20th International Salon of Antiwar Cartoon Contest, Kragujevac 2019, Serbia, and the second prize Tostorieta of the XXII International Biennial of Graphic Humor of Cuba 2021, among many others. And finally I will point out that he has participated in exhibitions in Madrid, Toulouse, Paris, Rome, New York, Belgrade, Dresden, Poland and Berlin.
With that endorsement on the table, I move on to our “dialogue”…
PP: Dear Manuel, it is an honor to have you here sharing this “dialogue.” I hope you have a good time and don't suffer from my questions. But if it happens, excuse me. By the way, do you like being interviewed?
ARRIAGA: I don't dislike being interviewed, on the contrary, I am flattered by the interviewer's interest in showing my work. So, friend Pepe, I am very grateful that you have given me the opportunity for readers to get to know me a little more.
PP: Before getting into the subject, how did you find the presentation I gave you? Did I miss something? How would you introduce yourself to our Humor Sapiens followers who may not know you, especially those who live “on this side of the pond?”
ARRIAGA: Hello everyone. I will tell you that I am a Spanish cartoonist. I have published my drawings in magazines with different themes in Spain: hunting, security, women's, horse riding, photography..., I have also collaborated sporadically in regional newspapers in Murcia (Spain), where I live, as well as in the illustration of some book, with other colleagues. I am not professionally dedicated to graphic humor, but it is my favorite hobby and my great passion. I currently publish my cartoons frequently in the online newspaper Mundiario. I also dedicate myself, above all, to participating in international graphic humor contests, and I have received awards in Spain, Cuba, Brazil, Romania, Portugal, Belgrade, Germany, India, Italy... In short, without me imagining it, graphic humor me It has given a lot of satisfaction, so I hope to continue in the gap fighting with the pencil.
PP: Hopefully for many years, friend. But now comes the bombardment of questions. How did you get started in cartooning? Do you have family references in drawing, in the visual arts, in humor?
ARRIAGA: I have no family history on this topic, although they say that one of my grandmothers drew very well. Of course, in my family there are many people with a great sense of humor.
I started with the hobby of painting monkeys since I was little. I was about 6 years old, when one day my father brought me some comics, (as they say to comics here) of a character called “The Green Cossack”, which was not humorous, but I loved it, and since then I haven't stopped drawing. At school they always punished me because I did nothing but entertain my classmates with my puppets. But I continued to insist on drawing, even winning a youth graphic humor contest that was held in the 60s and 70s in a magazine called Teleclub. That encouraged me much more.
In the 80s, a co-worker advised me to send my drawings to a magazine, and I was lucky because in a short time I began to collaborate with a dozen publications of all kinds: hunting, equestrian, women's, photography, security, etc. .., which have lasted me until a few years ago. With the paper crisis, I lost my job. I was not the only one, since some of the main newspapers and magazines in the country dispensed with their cartoonists. I also had sporadic collaborations in a couple of Murcia newspapers, as well as in the illustration of some books with other cartoonists.
Currently my activity focuses on frequently participating in international humor contests, and although things are very close to competition (there is a lot of genius in this world of cartoons), from time to time they give me some joy. And I really feel very surprised and of course very happy that a fascinating hobby such as graphic humor for me has given me so much satisfaction.
PP: And the ones you're missing, friend! Manuel, we know that you create editorial humor and also white humor, so which of them do you like to create the most? Which of the two modalities do you think is more important and necessary and why?
ARRIAGA: I like them both. In the magazines in which I have collaborated for many years, which have been of all types, I have always practiced this humor: jokes, funny cartoons... that make people smile or laugh, I love this type of humor. I also like editorial humor, critical humor, but I consider it more important because it is undeniable that it has a great social function. In this filthy world in which we live (on the other hand wonderful), the cartoonist has become a kind of Don Quixote who, with a sharpened pencil at the ready, is always ready to “right wrongs”, attacking injustices and pillorying the excesses that overwhelm us.
I like both types equally, but I usually change styles when drawing one or the other. In white humor I make the figure more rounded, more comical, it is an uncomplicated joke, on the contrary, in the critical vignette, the faces are sharper, more “serious”, the line is harder, in line with the theme scathing thing you're dealing with.
PP: I agree, Master. Although, of course, since the humor I do is the so-called “white” one, I defend it a lot. Know? In my opinion, it all depends on what we call “white”, because for me it can be humorous and make you think too. I even think it is more difficult to do. Of course, everything will depend on the talent of each creator. I envy the great editorial humorists. Therefore, ultimately it is better not to compare these modalities, right? Conclusion, I'm glad you like doing both. And I move on to another point: do you enjoy creating cartoons more without texts or using words? Because?
ARRIAGA: The vignette without words is, of course, much more accessible to everyone, without language barriers, more “international”, and, logically, has become widespread in all contests.
Naturally, a drawing without text needs to be worked on more; it must be expressive enough so that there is no doubt about the message. In Spain, there are still contests where you can send your cartoons with a text or speech bubble, if you prefer, and I still quite like using speech bubbles.
PP: Personally, I prefer without words. But I am convinced that you can make quality humor with and without texts. This is demonstrated by the great comedians of all times who have done it. By the way, which Spanish colleagues - living or deceased - do you admire the most? And foreigners? Because? Do you think you have influences from them?
ARRIAGA: Of the Spanish, I have always greatly admired Antonio Mingote, he was an extraordinary draftsman, with a fabulous style and technique. One of the usual comic book artists, Manuel Vázquez, with great humor and drawings, Ibáñez, especially in his early days; Schmitz, Gosset and so many other geniuses. El Roto, especially from his time when he signed Ops, Chumy Chumez, Forges, Antonio Madrigal, whose humor is truly unsurpassed, and many more.
Among foreigners, I really like Mordillo, whom I consider the king of white humor; Matt; Angel Boligan; Constantin Pavel, with a classic style that I love; Ronald Searle, one of the good old ones; Hoppmann, Uderzo, O Sekoer… and many others.
I don't feel particularly influenced by anyone, but I do like to learn from all teachers.
PP: Although sometimes one has influences from someone and we don't realize it. It has happened to me, especially when I have done literary humor and stage humor. And because we are talking, I wanted to tell you that of those you mentioned, I am a fan of Chumy Chumez, Boligan, Uderzo and O Sekoer. I love them. And let me ask you, because you have self-taught training, do you think that a comedian is born or made? Because?
ARRIAGA: I think that the comedian is already born with that condition. You have a sense of humor from the pacifier and then you develop it as you grow. In my case, I'll tell you, since I was a kid, I would pick up a pencil and try to imitate the drawings of Francisco Ibáñez or Vázquez, or I would simply draw my caricatures. From the beginning, you already have that tendency, then you develop it or not, but I don't think that the comedian emerges overnight.
PP: It's something to think about. Because on stage, for example, I know someone who had no theater or acting studies and just entering the stage, without doing anything, people laughed out loud. Of course, I think that if you don't make an effort to learn the theatrical or acting language, one day it will become boring, because the audience gets tired of not seeing something new. So, in those cases the comedian is born, but if he does not develop as much in his field, culturally, etc., he will reach the peak of his career early. But on the other hand, what would happen to someone who was not born with that comic vision, but is diligent and studies, prepares, makes an effort, practices a lot? Couldn't he be a good comedian? I think so. Now, we have to see who reaches excellence in the genre. The one who was born and did not develop? The one who was not born and formed? Or the one who was born and surpassed? I think the latter has everything to win, right? But I said that you had to think about it, because perhaps in graphic humor it is different, since you can be born with a sense of humor, but if you don't develop and master the language of the visual arts, if you don't draw well, I don't think you will get very far. Anyway, I got too carried away writing and forgot that this is a “dialogue.” Excuse me, but I'm passionate about these topics. So to relax a little, can you tell us a comical, curious or witty anecdote that you have experienced in your career as a cartoonist?
ARRIAGA: On one occasion, when I was drawing in several publications at the same time, I accidentally sent an erotic cartoon to one of them, when it had nothing to do with the topic. The editor replied: “Hey, this joke is hilarious, but tell me where the hell do I place this cartoon?” Later I was able to find out that they had it displayed in the newsroom for a year.
PP: Ha ha. Thank goodness you didn't send it to a religious magazine, for example. And about that, are there topics with which you would not make humor? Which would be?
ARRIAGA: I would never, for example, make a cartoon mockingly offending any religious belief, which does not mean that certain personal behaviors of certain individuals should not be criticized, as is the case with the abominable acts of some, quite a few members. of the Catholic Church and others, but that does not mean we are going to demonize the entire church. You can use humor on this topic, of course, but without seriously offending anyone's faith. I speak about religion as I could refer to other issues. I believe that freedom of expression, something so essential and necessary, like everything else, has limits.
PP: Yes, but they are limits that we impose on ourselves. I also can't do humor to offend, disrespect, attack and even less humiliate someone. Anyway, that is a great topic to debate in another space with more time. But do you censor yourself a lot? Have you ever been censored? What do you think of this “intense enthusiasm” of some to repress and even eliminate what they understand to be so fashionable politically incorrect?
ARRIAGA: I don't usually shy away from making somewhat caustic vignettes, but I don't get too complicated either, which is why I haven't had any problems so far. Today, criticizing a certain political sector, members of governments or others, etc., means immediate stigmatization by related sectarian groups. This is not my case, but I know that if you publish something “inconvenient” on social networks, insults and threats come, which makes you think twice before publishing something. Bad times for lyric.
PP: Exactly. Although I learned that it is better not to worry about what appears in the sewers of social networks. And now tell me, how do you see the present and the future of the graphic comedian? I ask you because spaces to publish continue to be closed and many can only do so on the Internet, is that the solution?
ARRIAGA: There are no more magazines or newspapers left to publish, and even less humor magazines. I see the horizon as somewhat cloudy. There is not much perspective on the Internet in terms of magazines and so on, because everything is free. Social networks can be a good showcase for the graphic comedian, since they give you the opportunity to make your work known to the whole world. I guess it's the future and we will adapt. Thank goodness we still have humor contests left. And since we are comedians, if there is humor, there is hope.
PP: Of course there is hope. My problem is that I don't know how long these ugly times will last. And change of subject: is there anything within humor that you haven't done and would like to do at some point?
ARRIAGA: I would like to publish a book, a compilation of what I have been doing all this time. I have received several proposals in this regard, but in the end, between whistles and flutes, I have not finished deciding.
PP: Nice project. And I know that you will fulfill it, Master. Can you think of any question that you would like me to have asked you but I didn't? If so, can you answer it now?
ARRIAGA: I can't think of any question, but I do have a suggestion from here, in case someone "interested" reads this interview: When is there a tribute or a monument to all our great cartoonists of graphic humor?, and not just graphic humor, also to our great artists and scriptwriters of characters from “serious” comics: Boixcar (Warfare Feats), Francisco Costa (the Green Cossack), Vañó (Roberto Alcázar y Pedrín), Ambrós (Captain Trueno, Gago (the warrior with the mask ), the great Víctor Mora, screenwriter of so many characters, and so many others.
Didn't Francisco Ibáñez, recently deceased, deserve a Princess of Asturias Award for the Arts, for a lifetime dedicated to brightening the lives of others? There remains the question and the desire of many people.
PP: Great proposal. It's something unfair. In graphic humor, the closest thing to what you propose are the tributes that have been built to the character Mafalda de Quino and a few others, but not to their creators. However, to stage and literary comedians like Mark Twain, the clown Popov, Chaplin, Chiquito de la Calzada, etc., yes. Let's hope that justice is served soon and your suggestion is put into practice. And to close, dear Manuel, can you say a few words to our Humor Sapiens followers?
ARRIAGA: A cordial greeting to all the followers of Humor Sapiens and thank you very much for your attention when reading this interview. I hope that now you know me a little more.
To you Pepe, I reiterate my gratitude for this opportunity to make myself known. May you continue tirelessly with your great work in favor of the wonderful world of graphic humor.
PP: Dear, it has been a great pleasure to have you in this “dialogue”. Thank you a million for accepting the interview and dedicating your time, attention and energy to us. I wish you good health and continued success.
ARRIAGA: Thank you very much, teacher, and please see it. A big hug.
(This text has been translated into English by Google Translate)